Logo Hatter Logo
BEMUTATKOZÁS   ::   KAPCSOLAT   ::   LINKEK   ::   TAGFELVÈTELI KÈRELEM   ::   ALAPSZABÁLYZAT   ::   1% FELAJÁNLÁS SZÓRÓLAP
 
     

A sportról

 

A kifejezés szó szerinti fordítása „északi gyaloglás”. Ajánlható mindenkinek, aki egy szabadban űzhető, könnyen megtanulható, olcsó és egészséges sportot szeretne kipróbálni. A nordic walking nem mást jelent, mint lendületes gyaloglást, botokkal a kézben.

Nordic walking: A nordic walking tulajdonképpen a sífutás nyári, „száraz” változata. Egyik nagy előnye, hogy könnyen elsajátítható a mozgás, így bárki hamar hasznosítani tudja a sportág adta fitness lehetőségeket. A nordic walking további előnye, hogy már relatíve alacsony pulzusszámnál is intenzív és hatékony mozgásnak számít. A két bot használata gyaloglás közben először talán megmosolyogtató, de az új sport rövid pályafutása során meglepően sok pozitív tulajdonsággal lepte meg a kétkedőket. 

Ez a sportág Finnországból indulva Észak-Európában már az 50-es évektől jól ismert volt a sí- és alpinsportokat űzők körében, mint a leghatékonyabb nyári erőnléti edzést biztosító mozgásforma. A nagy áttörést az jelentette, amikor 1997 tavaszán sikerült kifejleszteni egy speciális vibrációcsillapító botot az optimális csuklóhurokrendszerrel. Ettől kezdve a "síjárás", azaz a nordic walking rajongótábora ugrásszerűen megnőtt, s reméljük, egyre több hazai wellnessközpont és megfelelő helyszínnel rendelkező fitneszterem is csatlakozik az új sporthullámhoz.
A nordic walking több szempontból is eltér az egyszerű gyaloglástól: a legszembetűnőbb különbség a botok használata, melyek révén önkéntelenül is hosszabbakat lépünk, hogy a kezek és a lábak természetes, a járáshoz elengedhetetlen ellentétes mozgása megmaradjon. A bot használata dinamikát, ritmust ad a gyaloglásnak, és nem utolsósorban megmozgatja a felsőtestet, miközben meghatározza az egész test tartását.

Az első lépések: A botokat tartsd testhez közel. Elinduláskor lábfejed a saroktól végiggördül a lábujjig, miközben az ellentétes kezében lévő botot "szúrd le", amikor az elhagyja a medence vonalát. Ekkor a törzs alsó és felső része jól érzékelhetően ellentétes irányba csavarodik, mely mozdulat erőteljesen megdolgoztatja a törzs középső részének izomcsoportjait. Karod a bot leszúrása után hátralendül, szinte teljesen kiegyenesedik, olyannyira, hogy még tenyeredet is szétnyitja, a botot csak a kezedre erősített pánt tartja. Eközben másik lábad már talajt fog. Ezzel szinte egyidőben szúrd le ismét a botot, nyújtsd ki a karodat és így tovább...

A bot leszúrása annak kialakítása miatt különbözik a hegyes végű túrabotokétól. A nordic walking bot vége tulajdonképpen egy ferde, recés gumi, mely a leszúrás pontján megtapad, így lépés közben nem csúszik el, egészen a végső fázisig, amikor már olyan kicsi a bot és a talaj által bezárt szög, hogy a gumi nem tapad.
 

Az edzés

 

Hegymenet


A törzs erőteljesebben előredől, az emelkedő következtében fokozott terhelés hárul a karokra, a combokra és a vádlikra. A botok erőteljes használatával növelhető a lépések hossza hegynek felfelé haladva. A bot leszúrásával a testsúly megoszlik a lábak és a felsőtest között. Egy enyhe emelkedő kiváló lehetőséget nyújt a kezdőknek a bothasználat helyes elsajátításához.

Völgymenet


A lépések rövidebbek, és a súlypont alacsonyabbra helyeződik. A térdek mindvégig enyhén behajlítva maradnak, a lábfej sem nyúlik ki, amint eltávolodik a földtől. A súly az éppen leszúrt boton és az ellentétes lábon oszlik meg. A lábak folyamatosan fékeznek, az emelkedő irányába alig emelkednek el a talajtól. A botok nem nyúlnak ki a test elé. Völgymenet során a bot leszúrása kisebb erővel történik, mint egyenes terepen vagy hegymenetben.
nordic walking hóbanEszközök
A sportág óriási előnye, hogy viszonylag kis befektetéssel szinte bárhol űzhető, mindössze egy megfelelő cipőre és egy pár botra van szükség.

Cipő

A nordic walking technikájában kiemelkedően fontos a jellegzetes gördülő lépés, amely három szakaszra osztható:
1. A sarok talajt fog.
2. A testsúly a talp közepére helyeződik.
3. A talp első része a talajra ér, ezzel egyidejűleg a sarok enyhén megemelkedik.

A megfelelő cipő feladata nemcsak a könnyed járás elősegítése, hanem a megfelelő támasz nyújtása is a láb izmainak, de a lábbeli véd a nem kívánt sérülések ellen is. A cipő legfontosabb pontja a talp középső része, amely a feszített-lazított izomállapot optimális váltakozását teszi lehetővé, segítségével az izmok folyamatosan mozgásban vannak. Készülnek azonban már olyan speciális lábbelik is, amelyek a fentieken kívül számos egyéb extra funkcióval rendelkeznek. A Chung Shi márka Balance Step cipőjében van pl. akupresszúrás pont, talprésze pedig gördülő (nem egyenes a cipő talpa, mint azt megszokhattuk, hanem a sarok- és orr-résznél 15%-os szögben görbe).
 

Bot


Az optimális nordic walking bot karbonból készül parafafogantyúval. Ez a sík- és hegyvidékek által támasztott kihívásoknak egyaránt megfelel, vagyis pehelysúlyú, élettartama hosszú, s a váll-, a láb-, a könyök- és a csuklóízületekre ártalmas rezgéseket csillapítja. Egy külön erre a célra kialakított kézhurok biztosítja a bot optimális vezetését. Általános elvárás a megfelelő bothosszúság, amely testmagasság alapján egy standard formulával számolható ki, de sok bot állítható magasságú.

Pulzusmérő óra


A nordic walking esetében is kitűnően használható eszköz a pulzusmérő óra mindazoknak, akik szeretnék nyomon követni, hogy milyen intenzitással sportolnak, vagy megtudni, hány kalóriát égettek el. Különlegességnek számít a Chung Shi azon pulzusmérő órája, amely teljes mozgásszabadságot tesz lehetővé azáltal, hogy nincs szükség külön mellövre, hanem két gomb megnyomásával kijelzi az aktuális pulzusértéket.

A mozgás során izmaink 90%-a dolgozik, erősödik a hát, a törzs, a has, a comb, a far és a vádli. A sportnak kiváló stresszoldó hatása van, emellett jó hatással van a szív- és érrendszerre valamint növeli a tüdő vitálkapacitását. Kíméletes az izültekhez és természetesen égeti a kalóriákat, jgy túlsúllyal küzdők, fogyókúrázók számára kimondottan ajánlott.

Forrás: Símagazin; www.shape.hu; http://www.walking.de/; http://www.nordic.walking.rureifel.website.ms/

13 ok a nordic walking mellett


1. Tehermentesíti az izületeket
Kutatások bizonyítják hogy a botok használata 30%-kal tehermentesíti a csípő- és térdizületeket a normál sétáláshoz képest. Ha egy sportoló 1 km-t gyalogol botokkal, akkor a combcsont és a lábszárcsont közötti nyomás a normál gyalogláshoz képest kb. 1,4 tonnával kevesebb! Nem elhanyagolható számok.
 
2. Javítja az állóképességet
Az Nordic Walking egy 100%ban állóképesség-sport. A cél egy meghatározott táv teljesítése vagy egy adott időintervallumon belül lehetőleg a legnagyobb táv teljesítése. Ennek elérésében és/vagy javításában nagyszerű eszköz.
 
3. Erősíti az izmokat
Az Nordic Walking a testünk több mint 660 izmának 90%-át igénybe veszi. A helyes technika használatakor a kar, váll, nyak és a hát izmait is megmozgatja, ami a mai irodai társadalom tagjainak létfontosságú. Ezen felül erősíti a szívet és javítja a vérkeringést.
 
4. Hurrá, fogyunk! Az egyik legjobb öregedés gátló szer!
A túlsúly jelenkorunk alapproblémája. Mivel az Nordic Walking a maximális terhelés 50-80%-án dolgoztatja meg a szervezetet, és erre a terhelésre a szervezet zsírégetéssel válaszol, ezért a rendszeres Nordic Walking a súlyproblémák orvossága. A sima gyalogláshoz képest az Nordic Walking 20%-kal több kalóriaégetéssel jár. Egy óra alatt átlagos tempóval pont 400 kalóriát égetünk el. Emellett a sport az egyik legjobb öregedésgátló szer a világon, amit a testre és lélekre gyakorolt hatása biztosít.
 
5. Javítja a test oxigénellátását
Az izomhasználat növekedésének köszönhetően nő az oxigénfelvétel, ami a vérben 25%-os koncentráció növekedést jelent.
 
6. Oldja az izomfeszültséget
Jó hír mindenkinek aki nyakfájással, hátfájással küszködik. A bothasználattal pont a váll, a hát felső részének és a nyak izmainak ellazulásához segíti a sportolókat, oldja a feszültségből eredő és ezeken a helyeken jelentkező görcsöket.
 
7. Növeli a stressztűrő képességet
A Somatotropin növekedési hormon fontos a zsírégetéshez, a pajzsmirigy hormonok segítik az oxigénfelvételt. Az Adrenalin emeli a pulzusszámot, a Noradrenalin ennek ellenkezőjét teszi. Az Nordic Walking szabályozza ezeknek a hormonoknak a kibocsátását és ezáltal segít a jobb stresszkezelésben.
 
8. Aktiválja a vérkeringést
Feltéve hogy helyes technikával Nordic Walking-zik valaki, a tenyér folyamatos nyitása és zárása egy pumpáló mozgással javítja a vénás véráramlást, mely az általános vérkeringés-gyorsulás mellett külön előnyös. A szervezet általános vérellátottsága javul, komoly segítség lehet a magas vérnyomás elleni küzdelemben!
 
9. Hajlékonyabb izületek
A rendszeres intenzív mozgás a botok jótékony tehercsökkentő hatásával már önmagában is izületbaráttá teszik az Nordic Walking-t. Minden edzés elengedhetetlen részét kell hogy képezzék a nyújtó gyakorlatok, melyek nemcsak hajlékonyabbá teszik az izületeket, hanem szélesítik azok terhelhetőségi spektrumát, csökkentik a sérülés veszélyét és mozgékonyabbá teszik azokat. Ezen kívül igen ígéretes eredményeket mutat az az orvosi kutatás, mely az Nordic Walking szerepét vizsgálja a csontritkulás elleni harcban.
 
10. Jót tesz az agynak
A növekvő oxigénfelvétel és a javuló vérkeringés az agy működését, a gondolkodást segíti. Ezen felül pedig a diagonál mozgás nagyban javítja a koordinációs képességet és ezzel együtt az egyensúlyozó képességet is.
 
11. Ki a természetbe! Fő a jó közérzet!
Az Nordic Walking nagy sikerének egyik kulcsa valószínűleg az, hogy szabadban végzendő. Ha ez a vonzerő nem lenne, a stresszt valószínűleg a munkából egyenesen hazavinnénk, így viszont lehetőségünk van a gondokat a szabadban kiszellőztetni magunkból. Ezen kívül az edzés jutalmául a szervezet a nagy izomcsoportok használatakor Endorphint termel, ami az edzés utáni kellemes érzést, nyugalmat és kiegyensúlyozottságot biztosítja.
 
12. Az Nordic Walking egy csoportterápia, az egész család csinálhatja
Ha csoportosan űzik ezt a sportot, az a teljesítményt növeli, segít a rendszeresség megőrzésében, a gondolatok cseréjében és sokkal élvezetesebb mint egyedül. Végre egy sport, amit férfi, nő, idős és gyerek is űzhet. Általában nem a teljesítmény hajszolása a cél, így tényleg az egész család együtt sportolhat, sőt Nordic Walking közben nagyon jókat lehet beszélgetni.
 
13. A spórolósok sportja
Az egyik legjobb hírt hagytam a végére. A jó bot nem megfizethetetlen és szinte a sírig elkísér minket, ezért ezen nem szabad spórolni. Ezen kívül semmi különös nem kell hozzá. Bárki bármit sportol hozzá való ruha és cipő mindenképpen kell, de nincs tetemes utazási költség és bérleti díj mint síelésnél vagy bármilyen teremsportnál. Park, erdő, rét, hegy vagy domb mindenki közelében van, és már lehet is kezdeni!